e-racing, e-mobility és Forma-E blog

VOLTÁZS

VOLTÁZS

10 dolog, amit azonnal tudnod kell a Forma E-ről

2014. augusztus 26. - lsg404


Az autóversenyzés szeptember 13-án végérvényesen megváltozik. Porondra lép egy teljesen új megközelítés: az elektromos hajtás ezennel megérkezik a technikai sportok csúcsára is, a legkomolyabb fejlesztőkkel, pilótákkal és versenyistállókkal, különleges helyszíneken. 10 pontban összefoglaljuk, miért kell odafigyelni erre az új szériára.


 

A Forma-E-ben teljesen elektromos hajtású, dögös, azonos építésű formaautók küzdenek látványos pályákon, egészen extrém, eddig sosem látott lebonyolítás keretében. Mind a pilótafülkében, mind a csapatvezetésben az autósport világhírű figuráit láthatjuk majd, ahogy egy teljesen új technológiájú, őrült fejlesztési versennyel a háttérben esnek egymásnak látványos helyszíneken. A Forma-1-et is vezérlő Nemzetközi Autósport Szöveteség FIA ezzel a szériával mindent bevállal és szabadjára engedi a high-tech szórakoztatóipari szellemet a palackból. Ha jól sül el a bajnokság első néhány évada, akkor jó eséllyel a következő évtizedeket meghatározó versenyszéria bemutatkozását kísérhetjük figyelemmel a következő tíz hónapban…

Íme 10 dolog, ami miatt erre a sorozatra minden autóverseny-rajongónak oda kell figyelnie:


1. A gépek

 Először is így néznek ki:


formulae.png
 Forrás: fia.com


A sasszé a Dallara műve, ez önmagában még nem érdekes vagy meglepő, mivel a legfoglalkoztatottabb versenyautó-építő műhelyről van szó, akik kifejezetten az egyforma-formaautós bajnokságoknak épített járgányok specialistái, de a karosszéria alatt búgó technikában igazán élvonalbeli nevek működnek közre: a McLaren munkája a generátor, a motorvezérlés, az ECU, míg egy másik ősi F1-harcos, a Williams adja az akkumulátorokat. A tervezés természetesen központi irányítás alatt zajlott, egy Spark nevű konzorciumban álltak össze az alkatrészeket szállító cégek, amelyben a patinás ART versenyistálló szakemberei végezték a munkálatokat és a Renault motorsport szakága vállalta a szakmai vezetést.

A puristák, örök károgók és a “régen minden jobb volt” elvet előnyben részesítők egyszerűen úgy hivatkoznak az elektromos versenyautók hangjára, hogy olyan nincs is nekik, azonban szögezzük le: nyilván halkabb, és nyilván nagyon másmilyen, de van hangjuk, nem is akármilyen - a XXI. század minden hi-tech ígérete, a 90-es évek sci-fi rajzfilmeinek elsöprő valósággá válása énekel ebben a dinamikusan sivító, surrogó, a hatalmas erőket kristálytisztán megelevenítő motorhangban.

 

 

 


2. Szabad fejlesztés


De minden, amit fentebb írtunk az autókról, csak idénre vonatkozik. 2015-től teljesen kinyílik a fejlesztések lehetősége, minden csapat úgy építi át az autót, ahogy akarja, persze az alapszabályoknak megfelelően. Páratlanul izgalmas lesz, ahogy az elektromos teljesítménysportban maguknak hosszú időre nevet szerezni kívánó, a fejlődő piacon maguknak minél nagyobb részt kihasítani kívánó cégek különböző módszerekkel kísérelnek meg újabb másodperceket faragni a köridőkből. A motorfejlesztés felszabadítása egyelőre kérdéses, de középtávon mindenképpen cél, hiszen a versenysorozat egyik fő jellemzője hogy kísérleti laboratóriumként működik az aztán szélesebb körben alkalmazott technológiák számára is. Az pedig külön remek, hogy mindenki azonos technikával indul neki a fejlesztési versenynek.

 

3. Fan Boost

A Forma-E egyik legextrémebb szabálya a legális csalásnak is becézhető Fan Boost: a széria weboldalán, vagy mobil app segítségével szavazni lehet pilótákra, egy verseny leintésétől kezdve a következő verseny startjáig, és a Top 3 jutalma egy a következő versenyen egyszer ellőhető ötmásodperces “boost”, ami éppen elég egy kényelmes előzéshez…

Ez a fejlesztés éppen akkora sportellenes ökörség, amilyen tágra vágja ki a közönség és a sport közötti interakció kapuját. Nevezzük bátor kísérletnek, mi kíváncsiak vagyunk, mert gondoljunk bele: ezzel a csapatok közönségkapcsolati tevékenysége ugyanúgy a versenycsapat teljesítményét segíti, mint a garázsban dolgozóké. Konkrét, a pályán érvényesülő hatással lehet az, ha egy csapat szimpatikussá tud válni, ha karizmatikus tud lenni egy versenyző. És ezzel a széria menedzsmentje arra motiválja a csapatokat, hogy komolyan vegyék a kommunikációt, ami egy kezdő versenysorozatnak különösen fontos...

Nyilván vitatható a kezdeményezés, a versenyzés és a közönség kapcsolatának filozófiai hátteréig hatoló viták alapja is lehet egyben. De egyelőre az biztos, hogy a versenyek része lesz.


4. Kerékcsere helyett autócsere

Ahhoz, hogy pörgős versenytempó legyen (3 mp alatt 100-ra gyorsulásról és 225 km/h csúcssebességről beszélünk), autót kell cserélni féltávon, egyelőre ennyit bírnak az akkumulátorok. Az aksik cseréje lehetetlen lenne verseny közben, minimum jó 40 perces művelet, a biztonsági követelmények miatt igen erősen be vannak építve. Az autócserét a garázsba beállással kell abszolválni, ami nyilván nem lesz több, mint 10-20 másodperces folyamat, de ebben is számíthatunk trükkös megoldásokra, ahogy a pilóták és csapatok kikísérletezik az optimális sebességű mozdulatsorokat.

Kerékcsere viszont nem lesz, ami viszont durva: esőben sem! A gumikat szállító Michelinnek olyan keveréket kellett kidolgoznia, ami szárazon és vízen is működik, amiből az következik, hogy úgy igazán egyikben sem fog. Ez is kicsit közelebb hozza a sportot az utcai autózás világához, mivel mi magunk sem állunk félre egy új szett gumiért, ha leesik egy kis nyári zápor. Akkor sem, ha egy nagyon nagy nyári zápor esik le.

Mivel a versenyautók nyomatéka a közelmúlt nyolchengeres F1-motorjaiéhoz hasonló, a szuboptimális gumik miatt igencsak mozogni fognak az autók a versenyzők alatt!



5. A csapatok

A csapatokat, pilótákat részletesebben is bemutatjuk majd, de ízelítő gyanánt néhány infó: Richard Branson nem hazudtolja meg magát, az innováció iránt szenvedélyes lelkesedést tápláló milliárdos, világrekorder, a Forma-1 kaland után Forma-E csapatot indított. Mivel a Forma 1 kisebb csapatok számára lehetőséget nyitó költségcsökkentési törekvései füstbe ment tervnek, délibábnak bizonyultak, de legalábbis még mindig nem érték el céljukat, Branson számára magától értetődő volt, hogy a józanabb költségekkel járó, ugyanakkor rendkívül korszerű és szexi elektromos versengésbe beszállva értékesítse Forma-1-es tapasztalatát, és terjessze életigenlő brandjének hírét...

 

 Forrás: F1 Fanatic


Aki a motorsporttal nem ma kezdte az ismerkedést, annak biztosan ismerősen cseng az Andretti név. A széria számára nagyon biztató, hogy komoly amerikai érdekeltségeket sikerült bevonni. Az USA két saját futamot rendez, pilótát indít, komoly televíziós közönséget biztosít, és két IndyCar csapattal is feláll a rajtrácsra. Ezek egyike a legendás Andretti versenyistálló kötelékébe tartozik.

Nem annyira a hagyományos autósport, mintsem az elektromos teljesítményfokozás világában ismeretes név a Venturi. Az ő járgányuk tartja jelenleg az elektromos sebességi világrekordot 2010 óta, 495 km/h-val.



Néhány nappal ezelőttre tervezték a következő generációs gépük, a VBB-3 bevetését, amivel 600-ra céloztak, és 700 feletti tempót reméltek kihozni belőle, de az időjárási körülmények nem voltak megfelelőek a híres utahi kiszáradt tómederben.

A Forma-E projekt résztulajdonosa az öko-ügyek mellett rendszeresen kiálló Leonardo DiCaprio is.

 Néhány kecsegtető név még a paddockból: indiai nemzeti csapatként működik a Mahindra, kínai kihívó a China Racing, és csapatot indít a szintén Forma-1-es múlttal rendelkező Aguri is.

 

6. A pilóták

Igazi F1-nagyágyúk tapossák pedált az elektromos földi vadászgépekben: a veterán-szakosztályból itt van mindjárt Heidfeld és Trulli (utóbbi saját, Trulli GP nevű csapatának főnökeként vezeti a Sparkot!), mindketten a klasszikus, VB-címig el nem jutó, de megkérdőjelezhetetlen sebességű “örök ígéret” kategória hírneves játékosai, de az anno a Ricciardo-Vergne páros által leváltott Red Bull-fiatalok: Buémi és Alguersuari is mindketten felbukkantak. Visszatér Amerikából a tékozló fiúként elkóborolt Nelsinho Piquet , akinek azért kellett búcsút vennie a Forma-1-től, mert Flavio Briatore parancsára belevezette a falba Reanult-ját, hogy a Safety Car révén biztosítsa Alonso győzelmét 2008-ban, Szingapúrban. Az ő csapattársa lesz az első, nemzetközi mezőnyben is ígéretesen teljesítő kínai pilóta, Ho-Pin Tung. És újra versenyzői overallban láthatjuk mosolyogni Bruno Sennát is, aki a Sky csatorna F1 közvetítésein szakkommentálta az érdekesebb jeleneteket, tekergette a Skypad nevű érintőképernyő vezérlőjét, ami elé Bobák Robi is beállt egy kicsit nyálcsorgatni az idei magyar futam közvetítésén. És a húszfős mezőnyben két csaj is lesz!

7. Alejandro Agag

A mastermind: ki áll a dolgok hátterében? A Forma-E Bernie Ecclestone-ja Alejandro Agag, a spanyol milliárdos, akinél keresve sem lehetne megfelelőbb személyt találni egy ilyen széria vezetése számára. Agagnak a pénze, kapcsolatrendszere és lelkesedése mind megvan ahhoz, hogy egyszerre saját becsületbeli ügyeként, és sikeres üzleti vállalkozásként hajtsa előre a bajnokságot. Hogy mire alapozzuk mindezt? A sportszakma véleménye szerint gyakorlatilag Agag egyszemélyű érdeme, hogy a hagyományosan Moto GP-bolond Spanyolország elkezdett tudomást venni az F1-ről, majd hatalmas népszerűséget ért el náluk - ebben persze talán volt némi része egy Fernando Alonso nevű oviedoi úriembernek is, de a közvetítés népszerűsítése nélkül nem épült volna fel a rajnogótábor. Agag saját GP 2-es csapata fedezte fel Grosjean-t, Petrovot és Di Grassit - utóbbi most a Forma E mezőnyét erősíti. És Agag a Formula E Holdings vezérigazgatója.


 Forrás: Crash.net

8. Egynapos formátum


Az edzés, az időmérés és a verseny is egyetlen napon fog lezajlani, mindig szombaton. Egy nap tehát az egész, nem lesz felesleges habverés, hype, és hiábavaló esélylatogatás már csütörtöktől kezdve, homályos versenyszimulációk, száradó, felgumizódó pálya, semmi ilyesmi. Azonnal kell alkalmazkodni. Mi pedig vasárnap nyugodtan mehetünk ki a szabadba - hacsak nem Forma-1, vagy egyéb tradícionális autósport-rajongók is vagyunk egyben, mivel jellemzően vasárnap a “versenynap” minden komoly szériában: ezért is volt jó húzás az FE-t szombatra tenni, hogy ezekkel ne rivalizáljon.

 

9. Városi versenyek

A versenyeket olyan közel hozzák a közönséghez, amennyire lehetséges: be a városokba. Olyan helyszínek kerültek be a versenynaptárba, mint például London, ahol Ecclestone eleddig hiába próbált városi F1-futamot rendezni, vagy Berlin, Peking, Miami, és persze Monte Carlo. KK-Európa sajnos egyelőre kimarad a jóból.



10. Hol tudom nézni?

Persze lelkendezhetünk, ha a versenyeket nem tudjuk nézni, de szerencsére erről nincsen szó. Agag ügyesen lekötötte a legnagyobb televíziós hálózatokon megjelenés jogait, így a futamokat Amerikában a Fox adja, Kínában és Japánban is komoly közönséget elérő csatornákon megy majd, a briteknél a legnagyobb kereskedelmi adó, az ITV adásán lesz látható, a franciáknál a Canal+-n.

Vicces lesz, ha a kábelen fogható kínai vagy francia közvetítésben kell néznünk a futamokat, de még várjuk a híreket a régiónkra érvényes dealekről, illetve az online streamelés lehetőségeiről. Szólunk, ha többet tudunk.

 

Ez volt a tíz dolog, amit a Forma E-ről ma feltétlenül tudni kell. Zárszóként annyit: az azonos formaautókat az utánpótlás-szériákban szoktuk meg - ebben a mezőnyben viszont már mindenki bizonyított. Igazi ászok fognak egyforma gépekkel versenyezni, glamúros és kegyetlen városi pályákon, egy forrásban lévő technológiával, egy világbajnokságban, amely egy új éra nyitánya lesz. Minden motorsportrajongó számára igazi korszakalkotó pillanatnak leszünk tanúi Szeptember 13-án - és minden lényeges infót időben megtudhattok itt, a Voltázson.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://voltazs.blog.hu/api/trackback/id/tr416637775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2014.09.05. 20:06:32

Azt hiszem pont latni fogom a pekingi futamot az erkelyrol. Maskulonben nem tudom, hogyan biztositjak majd a helyszint ilyen varosi futamoknal... egy beton vedofal nem tudja megallitani a repulo alkatreszeket egy koccanas utan.. A legjobbakat!

lsg404 2014.09.11. 14:35:37

@Chaoyang: Az olimpiai stadion környékén lesz a verseny, ha küldesz fotót, biztos kitesszük :)
süti beállítások módosítása