e-racing, e-mobility és Forma-E blog

VOLTÁZS

VOLTÁZS

Interjú Alejandro Agaggal Peking előtt

a Forma E nagyfőnöke beszél töltésről, top pilótákról, és a jövő versenyzésének hangjáról

2014. szeptember 10. - lsg404

A Forma E vezérigazgatója adott egy enyhén PR-szagú interjút a hivatalos weboldalnak, melyből azonban sok érdekes részlet kiderül arról, hogyan sikerült top-pilótákat szerződtetni, mitől lesz ez karbonsemleges bajnokság, és hogy mik a széria céljai. A Voltázs fordítása.


Szombaton jön az első verseny, Pekingben. Minden készen áll? Sokmindent kell véglegesíteni még?

Alig várjuk! Két hosszú éven át dolgoztunk ezért - vagy két rövid éven át, ahogy vesszük, mivel két év igen szűk időkeret egy ilyen világbajnokság összerakásához. De most eljön az igazság pillanata. Nagyon várjuk és készen állunk. Augusztusban öt hivatalos teszten vettek részt az autók és lefutottak két versenyszimulációt Donington Parkban, a bázisunkon. Semmit sem bíztunk a véletlenre. Mindent stresszteszteltünk az autóktól kezdve a gépátvétel menetéig. Fantasztikus show lesz.

 

Miért az autókat, miért nem az akkulumulátorokat cserélik a versenyen?

Ez az FIA döntése volt, biztonsági megfontolásokból. Fontos emlékeztetnünk magunkat arra, hogy a Forma E nem csak egy versenyszéria, hanem az elektromos járművek technológiájának tesztüzeme is. A technológiáknak idő kell, hogy kiforrják magukat, gondoljunk csak az evolúcióra ami a tégla-méretű telefonoktól vezetett a mai telefonokig, az asztali gépektől a tabletekig. Hasonlóképpen az elektromos autóknak is evolválni kell, és még csak az elektromos éra kezdetén vagyunk, egy különösen izgalmas időszakban. Jelenleg az akkuk 25-30 percet bírnak, de a technológia fejlődni fog, a célunk az, hogy a teljes versenytávot egy akkuval, egy autóval teljesítsék.

 

Mitől más, vagy izgalmas a Forma E annyi más bajnokság mellett?

Nagy rajongója vagyok minden motorsportnak, különösen a Forma 1 és a GP2 a kedvenceim. A Forma E egy “megszakító” sportág. Teljes mértékben új és úttörő jellegű minden, amit csinálunk benne. Az ismeretlen felderítésével foglalkozunk - ez az elektromos versenyzés korszakának kezdete.

Új helyszíneken versenyzünk, városközpontokban, nem versenypályákon! Teljesen elektromos hajtású versenyautókat hoztunk létre, nulláról. Azt nézni, hogy negyven ilyen kocsi versenyez egy belvárosban, szombat délután: ez precedens nélküli.

Összeolvasztjuk a versenyzést a közösségi médiával szintén olyan módon, ahogy még senki: ezzel a Forma E a valódi verseny és egy videójáték egyfajta fúziójává válik. A rajongók szavazhatnak kedvenc versenyzőikre, amivel befolyásolhatják a verseny eredményét is.

Ráadásul célunk, hogy mi legyünk az első karbonsemleges motorsport bajnokság.

Végezetül, a Forma E a fiatalabb motorsport rajongókat célozza: a milleniumi, okostelefon-generációt.


Mennyire volt nehéz elit pilótákat vonzani egy ennyire új formátumú sportba?

Komoly kihívás volt jó versenyzők érdeklődését felkelteni, mivel látni akarták, miről szól ez az egész, és a leglényegesebb: meg akarták nézni az autót.

Úgy gondolom, az volt a fordulópont, amikor Jarno Trulli, egykori F1-pilóta tesztelte az autót, és nagyon tetszett neki. Lucas di Grassi és Ho-ping Tun pedig kiváló munkát végeztek az autó fejlesztésében.

Az, hogy az autónk ilyen teljesítményre képes - ez vonzotta a pilótákat. Azt is tudni akarták, hogy ez valódi verseny lesz. Nem bemutató, nem műsor. Ez egy igazi verseny, és a pilóták számára rendelkezésre áll egy gép ami vérbeli küzdelmet tesz lehetővé: ez volt a horog, amire igazán haraptak.

 

A rajongók számára mennyire lesz látványos, zajos, élménygazdag a Forma E?

A Forma E autóknak egyedi, futurisztikus és szórakoztató hangja van. Úgy gondolom, hogy ez a hang, amit a Forma E hoz be, egy menő hangzás. Ez az elektromotor hangja. Ez a versenyzés jövőjének hangja. Elég hangos ahhoz, hogy a nézők számára izgalmas legyen, de elég halk ahhoz, hogy belvárosokban versenyezhessünk velük, komoly zajszennyezés nélkül. Így hát ideális számunkra.

 

Hogyan fogják tölteni az autókat?

Néhány városban a rajtrácson tudunk tölteni, de meg kell róla győződnünk, hogy az áram megújuló forrásokból származik. Más esetekben Aquafuel generátorokat használunk, ezek olyan glicerinből állítanak elő áramot, amelyet tengeri algák termelnek. Teljesen új technológiák, extrém alacsony károsanyag-kibocsájtással, füst és zaj nélkül. Ez jelzi azt is, hogy a bajnokság elkötelezett a fenntarthatóság mellett - nem csak azzal, hogy elektromos autókat vonultat fel, hanem minden más aspektusban is, a bajnokság egészét tekintve.

 

Mik a tervek ötéves távlatban?

Két irányban kívánnk továbbfejlődni: földrajzilag és technológiában. A világ minden táján versenyezni akarunk. Ott szeretnénk lenni Afrikában, Új-Zélandon vagy Ausztráliában, terjeszkedni Ázsiában és Európában. A tervek szerint egy-két futammal bővülünk évente, amíg elérjük a 16-18 futamos versenynaptárat. Rengeteg városból van érdeklődés.

A technológiában a gyártók hozzák majd a fejlődést, különösen a hajtásláncon. A második évtől kezdve új gyártókat is szeretnénk látni, nem feltétlenül az egész autó, de a hajtáslánc, vagyis a motorok, akkuk területén.

Van önben várakozás arra tekintettel, ahogyan a városi közlekedésre tekint majd a közönség, a városok, a Forma E révén?

Vezető erő szeretnénk lenni tiszta és fenntartható városi közlekedés eszméjének terjesztésében. Magabiztosak vagyunk abban, hogy ezt el tudjuk érni egy globális sportesemény ereje révén.

Azt akarjuk, hogy a Forma E egy K+F keretrendszerré váljon és felgyorsítsa e technológiák alkalmazását a hétköznapok elektromos járműveiben. Röviden azt akarjuk, hogy az emberek higgyenek az elektromos autókban. Az e-autózás egyik legnagyobb problémája az image. Sokan azt hiszik, számukra nem megoldás egy e-autó, vagy túl lassú. Az emberek nem tudják még az igazságot, és mi mindenkinek meg szeretnénk mutatni, mire képesek az elektromos autók valójában.




Úgy legyen, Alejandro! Szombaton ebdidőre már mindenesetre okosabbak leszünk...

A bejegyzés trackback címe:

https://voltazs.blog.hu/api/trackback/id/tr756685717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása