Szóval holnap ránk virrad az autóversenyzés új korszaka - a pekingi “madárfészek” olimpiai stadion körül veszi kezdetét az elektromos hajtású száguldozás. Lássuk, mi vár ránk, és a versenyzőkre.
Ahogy közeledik az első futam, úgy azért a legnagyobb (külföldi...) médiumok is szépen sorban leközöltek egy-egy beharangozó cikket, többnyire óvatos távolságtartással, vagy cinikus fanyalgással. Ha valaki a nagyközönséget célozza, akkor valahol mélyen vélhetően annak szorít, hogy ez a versenyszéria bukjon meg, vagy legalábbis ne legyen átütően sikeres. Ugyanis az autózás közönségének véleményvezérei a Top Gear (Magyarországon a Totalcar) szerkesztőségeiben és az autós sajtó orgánumaiban ülnek, és ezek az emberek jól tudják, hogy az autózás évtizedekig megszokott módja és kerete felett eljárt már az idő, és egyre hangosabban fújnak az új idők új szelei. Már nagyon is körvonalazódik az automaták, robotok által vezetett és közösségi alapú közlekedésszervezés új korszaka. Nagy falat ez egy olyan közönségnek, amelynek hangadói azt sem tudják igazán megemészteni, hogy egyre több helyet kell visszaadni a gyalogosoknak, közösségi közlekedésnek, kerékpárosoknak a nagyvárosokban, egyre kevésbé fontos presztízskérdés a saját autó birtoklása, és, hogy a fosszilis energiahordozókkal működő robbanómotor eddig is méltatlanul hosszú karrierje leáldozóban van - jönnek a furcsán búgó, kevés mozgó alkatrésszel működő, szagtalan elektromos járgányok.
Mindenesetre a miénknél jobb bevezető cikket azóta sem találtunk, állíthatjuk szerénytelenül, így érdemes itt kezdeni az ismerkedést - de most vegyük szemügyre alaposabban, hogy mi várható Pekingben!
A pálya:
Mint sok városi pálya esetében, itt is a nekilódulós, egyenes szakaszokat agresszív törésekkel, sikánokkal lassító őrjöngés dominál. Ezen a közepesen gagyi szimulátorvideón belső nézetből ismerhetjük meg a pályát.
Az olimpiai stadion környéke mindenképpen látványos, futurisztikus díszlet lesz az első ePrix számára.
Az esélyek:
Szinte értelmetlen bármilyen esélylatolgatásba belemenni, hiszen kiváló, magas színvonalú mezőny állt össze, és tökegyforma kocsikkal esnek majd egymásnak, úgyhogy bármi lehet, de mivel ez egy ilyen megkerülhetetlen sportújságírói közhely, ezért mi is leírunk pár szempontot a lehetséges dobogósokra, aminek holnap megtapasztalhatjuk a homlokegyenest ellenkezőjét is.
Sebastien Buémi az öt hivatalos előszezoni tesztnapból négyen végzett az élen, meg kell hagyni, erre érdemes odafigyelni. Az eDams csapatában, Alain Prosttal a csapatvezetésben, valószínűleg ügyesen tekergetik a csavarokat és kötögetik a kábeleket, mert Buémi mellett a másik pilóta, az ifjú Prost is szórta a Top 3 eredményeket. Igen, ez azt is jelenti, hogy a mezőnyben lesz egy Prost és egy Senna is... Az eDams sem egy kezdő bagázs, Dams néven sikeres együléses versenycsapatuk van.
Ahogy az Audi Sport ABT is vérprofi alakulat, öt DTM bajnoki címmel, és szintén F1-múlttal rendelkező Lucas Di Grassival, akinek valószínűleg a legtöbb megtett kilométere van a Spark volánjánál. És az az egy tesztnap, amit nem Buémi húzott be, Daniel Abt nevéhez fűződik, a csapat 21 éves, GP2-GP3 tapasztalattal bíró tehetségéhez.
Persze ott van a Fan Boost is, ami sokak szerint eldöntheti a meccset a kedvezményezettek számára. Egyrészt ez túlzás, mert a versenyen egyetlenszer alkalmazható, 5 másodperces "turbó" csak egy szituációban tud segíteni. Másrészt viszont mivel az autók egyformák, az ilyen szériákban gyakran hosszú, kígyozó bolyokban egymásra tapadva üldözik egymást a pilóták, így ez a segítség igenis sokat érhet: de 1-2 pozíciónál többet semmiképpen nem nyújthat így sem. Azért vessünk egy pillantást arra, hogy a népszerűségi versenyben kik lehetnek esélyesek: egyrészt ott van a karizmatikus Virgin csapat, Alguersuarival és a tavalyi GP2-második Sam Birddel - és a saját médiabirodalommal rendelkező tulajdonossal, Richard Bransonnal. Bruno Sennát szakkommentátorként megkedvelhette mindenki, aki a Sky Sportson nézte a Forma-1-et. Ho-pin Tung egyedüli kínai pilóta, egy kínai csapatban, így ha jelentős médiafelületet kap a sport Kínában, azzal nyilván hatalmas szavazatmennyiséget gyűjthet be. Hasonló a helyzet a japán csapatban japán pilótaként elinduló Takuma Satóval. Jarno Trulli és Nick Heidfeld igazán nagy nevek, de az a megérzésünk, egykori rajongótáboruk már nem lesz eléggé mozgósítható ahhoz, hogy az ifjú titánokkal tartsák a lépést - habár Quick Nick a monacói Venturi csapatát erősíti, ahol extra glamúrnak ott a résztulajdonos, Leonardo Di Caprio. Neki azért egyetlen tweetje sokat dobhat Heidfeld és Sarrazin szavazatszámlálóján. Akárhogy is: 20 perccel rajt előtt megtudjuk, melyik három pilóta kap egy "újra dobhat" lehetőséget a futamra!
"oké, LEGYENMÁRHOLNAP, nézniakarom!!"
Szerintünk senkit nem lep meg, hogy egyetlen itthon fogható adó sem adja a versenyt... (az már meglepőbb, hogy Németországban sem lesz közvetítés például, dehát nem sikerülhet minden elsőre) A régióban horvát, szlovén, bosnyák, román hálózatokon is lehet majd nézni a versenyt, ezúton integetünk szeretettel boldogabb vidékeken élő magyar testvéreinknek, nekünk addig maradnak a félig (sem) legális megoldások.